#KULTOUR
  • HOME
  • Argentina
  • TV-episoder
  • Finn-Erik lager mat
  • OLDEMORS KOKEBOK
  • Podcast
  • VIN
  • Oppskrifter
  • Om oss
Picture

Food Blog

Recipes from "Finn-Erik Cooks"

Altertavlen i Gent

6/4/2016

0 Comments

 
Et av verdens mest ettertraktede malerier blir restaurert
(#KulTour filmen med bakgrunnshistorien i bunnen av bloggen)
Bilde
​Å lage #KulTour-saker er en takknemlig jobb. Vi får reise til steder vi bare har lest om, drømt om å få oppleve, men tenkt at det blir med drømmen. Opp gjennom årene har vi fått vandret langs vinranker, speidet fra toppen av fjell og spasert gjennom de trangeste gater i de minste landsbyene i Europa. Det gjør noe med en, setter sine spor og gir minner som vil leve lenge.
Men det er noe ekstra når man får lov til å komme tett inn på store kunstverk. Noen få ganger har vi sluppet inn i det aller helligste og fått sett på kunstverk som man ellers bare får se gjennom glassvegger. I Gent fikk vi en unik opplevelse da vi fikk være med bak kulissene på restaureringsprosjektet som nå pågår for fult.
Bilde
​Vi ble møtt av en flott dame med et navn som er skapt for kunst, Anne van Grevenstein er professor i konservering og preservering av gamle kunstverk og bistår museet i Gent med den formidable oppgaven de har satt i gang. Og det tar tid. 
Bilde
Det første anslaget for fase en, to og tre var fem år, forteller hun oss, men da vi begynte på prosjektet fant vi ut at det var mye mer overmalinger enn vi hadde regne med og dermed har første fase tatt dobbelt så lang tid i forhold til det vi først trodde.
Vi har møtt professor von Grevenstein i museet i Gent hvor restaureringen foregår. Her er en egen avdeling satt av til dette prosjektet og det spesielle er at den ene veggen er et stort vindu som folk som besøker museet se inn gjennom. Du kan altså observere de som restaurer maleriene mens de holder på. Vanligvis ville de som jobber med denne nøyaktige og tidkrevende prosessen sittet for seg selv, men når er de på utstilling noe professor von Grevenstein synes er bra.
Bilde
- Det er derfor det er så fint at vi gjør dette i et museum for da kan folk være en del av prosessen samtidig som de får se hvor spektakulær van Eyck er. Her i museet er det jo flere malerier som er eldre en van Eyck og da kan man sammenligne disse med Altertavlen og for fult får en forståelse av storheten til dette maleriet og hvorfor det er så viktig som det er.
Men hvem er så disse personene som sitter på utstilling med en liten pensel og et mikroskop foran et av de viktigste maleriene i verdenshistorien?

​De kommer fra et institutt i Brussel som heter Royal Intitute for Cultural Heritage. Det har dere i Oslo, Stockholm, ja over hele verden. Det er et statlig institutt med høyt utdannede konservatorer som også har en akademisk grad. De må være bevandret i kunsthistorie, konservering og kjemi, så de er tverrfaglige kan man si.

​Ja for kunnskap om kjemi er faktisk veldig viktig når man skal konservere gamle malerier.
Vi arbeider med et laboratorium, og de kan si nøyaktig om det er sinober eller et annet pigment og hva det er utvunnet fra. Med kjemi er det ganske greit, det er et pigment, det er sammensatt av noe, linolje for eksempel, men det er ikke nok. For det er ikke materialet til brødrene van Eyck som gjør dem så eksepsjonelle, men hvordan de brukte malingen. Dette er jo kunst, av den høyeste kvaliteten. Det er ikke bare å kunne blande sammen materialene, man må kunne bruke dem også!
Finner dere noe spesielt, noen skjulte beskjeder?

Nei, ikke ennå, men det dukker til stadig opp noe. I panelet med Lysbette Borluut (kona til Jost Vijdt som betalte for maleriet – journ. anm.), helt oppe i hjørnet, dukket det opp et spindelvev! I fremtiden tror jeg kunsthistorikere vil diskutere meningen med spindelvevet. Er det fordi det var spindelvev i hjemmene til folk da, og nå for den saks skyld, eller er det en annen dypere mening. Jeg tror van Eyck malte slike detaljer fordi han ville at menneskene som så altertavlen skulle føle at de var der, i maleriet.
Ja, for når du ser et maleri som dette, det føles virkelig som figurene kommer ut mot deg. At de er i live.
Bilde
Bilde
​Enig, når du er i kapellet der maleriet skal stå så vil du virkelig få følelsen av å være til stede ved ofringen av lammet, av å være en del av en gruppe som ofrer. Det er en av styrkene til van Eyck, å bringe virkeligheten til oss som observerer og dermed bringe oss en form for ro gjennom vår tro. For hva er det han lover med dette bildet? Du kan lese fire setninger på latin beskrevet ved bildet av Jesus. Det står: Liv uten død. Ungdom uten alderdom. Glede uten tristhet. Fred uten angst. Skal vi gå for det?
Det er tydelig at professor van Grevenstein vet hva hun snakker om og har en ekte lidenskap for dette prosjektet. Vi takker for at hun stilte opp og fortalte oss om arbeidet og prossesen.
Skal du til Gent så vil vi absolutt anbefale en tur får å se altertavlen. Du finner deler av den i St. Bravo Katedralen, men resten er i Kunstmuseet i Gent der du altså kan få med deg selve restaureringsprosessen. 
Her kan du se historien om altertavlen i Gent, verdens mest stjålne maleri:
0 Comments



Leave a Reply.

Proudly powered by Weebly
  • HOME
  • Argentina
  • TV-episoder
  • Finn-Erik lager mat
  • OLDEMORS KOKEBOK
  • Podcast
  • VIN
  • Oppskrifter
  • Om oss